Skøyen Inner Wheel klubb

Charterdato: 24. oktober 1988
Fadderklubb: Athenæum-Vestheim
Møtedato: 3. tirsdag i måneden, tidspunkt varierer med årstiden
Møtested: Privat, på omgang blant klubbens medlemmer
Antall medlemmer: 14

• Kasserer: Elspeth Walseth
  • ISO: Tove Karin Berg
  • Past President: Kirsten Whist

Inter-City gruppe: Gruppe 3 bestående  av: Hamar Vest, Nordstrand, Brumunddal-Moelv, Skøyen, Mesna-Lillehammer, Jessheim

Prosjekter vi støtter: Safe motherhood,  narkotikahunder, pikeleiere, Kirkens bymisjon

Har du lyst til å bli bedre kjent med oss er du hjertelig velkommen til et besøk. Ta i så fall kontakt med presidenten eller eventuelt andre du kjenner i vår klubb.

Besøk hos vår vennskapsklubb Frederiksberg mai 2018

14. mai reiste åtte fra klubben til København for å besøke vår danske vennskapsklubb Frederiksberg. Etter en runde «på byen» inntok vi om kvelden en bedre middag. Neste morgen reiste vi med buss til Valby.  Her ble vi i strålende vær mottatt av våre Inner Wheel venninner med en velkomstdrink under grønne trekroner. Dagens kulturelle innslag var et besøk ved Nordisk Film. Vi fikk høre om driftige Ole Olsen som i 1906 grunnla Nordisk film. Han hadde sin æra i stumfilmens dager. Vi fikk se «Løvejakten» fra 1907- en 10 min lang stumfilm -som ble en verdenssuksess. Vi fikk også høre om dansk film første store stjerner -Valdemar Psilander –kalt Solkongen av Valby.  Etter hvert kom lydfilmen. Vi ble vist et kort utdrag fra en av de første filmen, de snakket svært langsom og tydelig. «Scene 2» fra 1910, som er verdens eldste eksisterende filmscene kunne vi også beskue.

Etter omvisningen hygget vi oss sammen med våre danske IW-venninner på en nærliggende restaurant hvor vi inntok en bedre lunsj.

Velkomstdrink under grønne trekroner

Nordisk Films kjente logo

InterCity møte 24. april 2018

Klubben var vertskap for InterCity møte med klubbene Oslo, Gimle Majorstua og Nordstrand som gjester. Skøyens president Anne-Sofie von Düring ønsket velkommen og leste diktet «Jeg velger meg april» av Bjørnson. Dette ble etterfulgt av Lysseremonien hvor lysene ble tent av representanter fra våre gjester.

Foredrag var ved Harald Herresthal. Han tok utgangspunkt i sin bok «Min mor valgte meg» -et krigsbarns familiehistorie. Vi fikk høre om Heinz Herrestahl, tysk musiker, som ble sendt som soldat til Norge for å underholde tyske soldater. I Narvik møtte han 17 år gamle Bjørg Nordsjø fra en aktiv musikerfamilie. De forelsket seg og Bjørg ble gravid. Dette var et tungt slag for hennes familie og hun fikk et ultimatum: abort eller å reise til Tyskland for å føde. Hun valgte det siste og reiste 20 år gammel alene til Heinz familie i Tyskland. I 1943 ble sønnen Harald født. Krigen tok slutt og etter hvert ble Heinz forenet med Bjørg og Harald, og fikk se sin nesten to år gamle sønn for første. I Tyskland var det vanskelige tider med nød og matmangel. Familien fikk imidlertid god hjelp fra Bjørgs familie som jevnlig sendte pakker. Bjørg lengtet hjem, men som «tyskertøs» hadde hun mistet sitt norske statsborgerskap. I 1948 reiste Bjørgs mor til Tyskland for å «låne» med seg Harald til Norge. Det var mange skjær i sjøen, men hun lykkes til slutt. Harald bodde i perioder hos sine besteforeldre og ble sterkt knyttet til sin mormor, noe som fikk stor betydning for hans valg senere i livet. I 1956 lykkes det hele familien å få oppholdstillatelse i Norge.

3-minutter var ved Eva D. Myhre. Hun snakket om Rotary og dets historie, ideen om å bringe mennesker med ulik bakgrunn sammen for å fremme mellommenneskelig forståelse. Hun minnet om at Inner Wheel har sitt utspring i Rotary. Begge har tannhjulet som sitt symbol, Inner Wheel er det indre tannhjulet og en viktig del av hele maskineriet. Hun påpekte at vårt møte i dag er et godt bidrag til å bygge broer mellom mennesker.

Samtalene gikk livlig rundt bordene mens vi hygget oss med ost, kjeks, noe godt i glasset, kaffe og kaker.

Anne-Sofie von Düring takket alle for møtet og avsluttet med å lese noen visdomsord av Mor Teresa – «gjør det likevel».

«Ut i det blå» august 2017 – besøk i Ekebergparken

I grått vær med truende skyer over hodet, som forble truende, møttes vi ved Lunds hus i Ekebergparken. Vi hadde valgt å guide oss selv. Anns-Sofie hadde gjort grundige forberedelser, og var en utmerket guide for oss. Etter en liten introduksjon om parkens beliggenhet og historie begynte vi vandringen. Mens Anne-Sofie ga oss fakta om kunstner og skulptur kunne vi andre gi uttrykk for våre personlige oppfatninger og reaksjoner på kunstverkene. Etter vel en times vandring i naturskjønne omgivelsene som gir fred i sinnet, og med kunstverk som både gleder og utfordrer, var Ekeberg restauranten siste stopp. Der vi hygget oss med en god lunsj.

Besøk av vår danske vennskaps-klubb, Frederiksberg

Besøket fant sted 23. mai 2017. Tove Karin hadde åpnet sitt hjem for oss. Våre venner ble  ønsket velkommen til Oslo med kanapeer, crusader og noe godt i glasset. Etter en hyggelig time med livlige samtaler vandret vi langs Aker brygge mot Festningen og Hjemmefrontmuseet, i flott vær. På veien gikk vi forbi Rådhuset, men stoppet ved statuene av Tordenskiold, Marshall og Roosevelt. Besøk på Hjemmefrontmuseet var dagens hovedtema. Her fikk vi en innføring i norsk okkupasjonshistorie med den sivile og militære motstanden mot den tyske okkupasjonen. Våre danske venner fikk et innblikk i forholdene i Norge under krigen. Etter omvisningen i museet gikk vi opp til kanonen med fin utsikt over byen. Vi ble også vist stedet hvor mange nordmenn ble henrettet av tyskerne under krigen, og også hvor Quisling ble henrettet. Etter omvisningen inntok vi en velsmakende lunsj med drikke til på Celsius mat og vinhus. Danskene takket for seg og inviterte oss til en gjenvisitt til  København  neste år.

Ivrig lyttende til Inger Bolton-King ved kanonene på Akershus festning.

Ut i det blå høsten 2016- besøk i Drammen

I strålende vær tok 10 glade og spente damer toget til Drammen. På stasjonen ble vi møtt av Berit Ølstad som var vår kunnskapsrike og entusiastiske guide. Vandringen startet på Strømsø torg som tidligere var et trafikknutepunkt i Drammen. Derfra gikk turen opp til museumsparken med Marienlyst lystgård hvor vi også hadde noen fredfylte minutter i den japanske hagen. Tilbake på Strømsø torg gikk turen ned Tollbugata mot elva. Nede ved elva fikk vi en oversikt over Drammens mange bruer. Så ruslet vi langs elva opp til Union brygge hvor vi tok en titt innom Glasshytta til Kari Ulleberg. Deretter gikk vi over den berømte Ypsilonbrua til Bragernessiden. Turen ble avsluttet med god mat på Skutebrygga.

Klubben på tur i Drammen

Besøk hos vår vennskapsklubb Frederiksberg -2016
Om ettermiddagen 23. mai 2016 forlot 12 glade og forventningsfulle damer et regntungt Oslo med ”danskebåten”. Om kvelden hygget vi oss med et bugnende koldtbord. Ankom København i strålende sol. Vi ble møtt på kaia og kjørte rutebuss inn til Det kongelige Biblioteks have. I vakre omgivelser inntok vi en velkomstdrikk sammen med våre danske Inner Wheel venninner. Med takk for invitasjonen ble Frederiksberg Inner Wheel overrakt en bok om Edvard Munch.

Livlig prat i Bibliotekshaven

Etter hyggelig samvær med våre venninner i Bibliotekshaven ble vi vist rundt i den praktfulle Riddersalen i Christiansborg slott. Riddersalen huser 17 fraktfulle og fargerike gobeliner som ble laget i forbindelse med dronning Margrethes 50 års dag. Gobelinene er tegnet av Bjørn Nørgaard og tar for seg 1000 år av Danmarks- og verdens historie, fra vikingtiden, middelalderen, eneveldet, reformasjonen, 2. verdenskrig, nåtiden og også framtiden. Vår guide tok for seg utvalgte tepper og vi fikk en innføring i Danmarks og dermed også en del av vår egen historie.

Interesserte, lyttende damer
I
nteresserte, lyttende damer

Et av de praktfulle teppene

Etter omvisningen ble det ekte dansk frokost i restauranten Tårnet i Christiansborg slott. FraTårnet fikk vi også en fantastisk utsikt over København. Tiden i København er kort så etter ”frokosten” ble det kun tid til en kort spasertur gjennom sentrum før vi måtte ta bussen tilbake til båten. Det flotte været gjorde at vi kunne nyte utfarten på dekk. Om kvelden inntok vi en 3 retters festmiddag. Nå gleder vi oss til et gjenbesøk av vår danske vennskapsklubb til neste år.

Ut i det blå – tur til Eidsvoll
Klubbens første samling i IW-året 2014-2015 var ”ut i det blå” – en tur til den nyrestaurerte Eidsvollsbygningen.  En har forsøkt å føre både selve bygningen og rommene tilbake til slik det var i 1814. Vi fikk derfor se flere rom som var totalt forandret, noen med friske og dristige farger som lyste opp. Av vår guide fikk vi en interessant innføring i bygningens historie samt en oppfriskning av og nye kunnskaper om de historiske hendelser som førte fram til det som skjedde på Eidsvoll i 1814 med grunnloven og Norges selvstendighet. Før omvisningen inntok vi en hyggelig lunsj på Kafé Standpunkt hvor menyen var ”Smaken av 1814 på 2014 vis”.

Skøyen Inner Wheel klubb på tur til Eidsvoldsbygningen

Skøyen Inner Wheel klubb på tur til Eidsvollsbygningen

Turkameratene

Skøyen IW klubb har inngått et samarbeide med Oslo Vest Rotary om å være ”Turkamerater” for beboere på Frognerhjemmet. En representant fra hver av klubbene tok med seg hver sin beboer på en vårtur i Frognerparken og vi har mottatt følgende rapport.

Vi møtte opp på Frognerhjemmet kl 1030 og spurte bestyrer Myklebust om han trodde det var noen som ville være med på tur. Selv etter tre ribbensbrudd fra havearbeide i helgen var Myklebust i full fart og organiserte straks to turdeltagere i hver sin rullestol. Fra heisen ned til underetasjen kom vi rett ut i Erling Skjalgsons gate og derfra trillet vi til Frognerparken. Det var mange positive bemerkninger om frisk luft, sol, grønne trær, røde blomster, fugler i luften og ender på vannet, hunder på tur i parken. Vi gikk inn på Vigelands kafé hvor vi drakk kaffe og spiste vafler og wienerbrød. ”Liker du vafler”? spurte jeg Randi. Kjapp i replikken og i strålende humør svarte hun: ”Jeg liker alt jeg, bortsett fra lutefisk da”! Hyggelig sted og særdeles hyggelig og imøtekommende betjening. Regningen kr 291,- dekkes ar Oslo Vest Rotary. ”Så flott da”, utbrøt våre rullestolvenner. Etter 1,5 t tur var vi tilbake på Frognerhjemmet. Åse og Randi uttrykte stor takknemlighet og var opptatt av å fortelle andre om sin turopplevelse.

InterCity møte

Skøyen IW klubb var vertskap for InterCity møte 29. april 2014. Møtet ble holdt på ærverdige Schafteløkken. På møtet deltok 46 Inner Wheel venninner fra klubbene Gimle-Majorstuen, Nordstrand og Oslo, inviterte gjester og medlemmer fra egen klubb. Blant gjestene var distriktspresident Lone Brit Hermansen Aas, DISO Sissel Gausen og Inger Bolton-King , sistnevnte var med da klubben ble chartret. Etter en velkomstdrink ønsket klubbes president Inger Støtvig velkommen og leste utdrag fra et dikt av Nils Collett Vogt om livet på løkkene i gamle dager. ”Tenn et lys” ble sunget mens lysene ble tent av Lone Hermansen Aas for fortiden, Inger Bolton-King for nåtiden og Sissel Gausen for fremtiden.

Kveldens foredragsholder var professor emerita Anne Lise Seip. Hun tok utgangspunkt i tiden før 1814, de hendelser og strømninger ute i Europa som la grunnlag for tanker hos nordmenn om løsrivelse fra Danmark og bygging av en egen nasjon, noe som ført til Norges selvstedighet og grunnloven i 1814. Politisk sett var den franske revolusjonen viktig for det som skjedde. Blokaden og nødsårene fra 1807 skapte uro i Norge og løsnet også båndene til Danmark. Personer som var viktige i denne prosessen ble omtalt.

3-minutter ble holdt av Berit Furuholmen fra Skøyen IW. Hun hadde fokus på tiden etter 1814. Etter alle årene hvor dansk språk og kultur var dominerende, var det viktig å finne fram til ”det norske”. Nikolai Wergeland og hans sønn Henrik, Norges første store dikter, var sentrale i arbeidet med å bygge den nye nasjonen. Henrik Wergelands liv og gjerninger ble nærmere omtalt. Andre kulturpersoner som var viktige for nasjonsbyggingen ble også trukket fram.

I tråd med dagens hovedtema ble det servert norsk tradisjonsmat; rømmegrøt og spekemat, etterfulgt av kaffe og hjemmebakte kaker.

I sin takk for invitasjon og møtet oppfordret distriktspresidenten alle til å delta på møter/arrangementer i andre klubber. Hun understreket viktigheten av å gjøre IW kjent og minnet om neste års Convention i København. Sissel Gausen og Inger Bolton-King takket også for invitasjon og et hyggelig møte. Presidentene i Gimle-Majorstuen, Nordstrand og Oslo takket alle for en hyggelig kveld med interessante foredrag og overrakte blomster til klubbens president.

Inger Støtvig avsluttet med å takke alle som hadde bidratt til at det hadde blitt en hyggelig kveld og overrakte en særskilt rosehilsen til Lone Hermansen Aas, Sissel Gausen, Inger Bolton-King og Berit Furuholmen.

Feiring av Skøyen IWs 25- års jubileum.

24. oktober 2013 fylt klubben 25 år. Markeringen fant sted på Kiel-fergen. 11 av klubbens medlemmer og en av våre tidligere medlemmer deltok på turen.  Feiringen startet med en velkomstdrink og gratulasjoner med dagen.  Vår president Inger Støtvig fortalte om hvordan klubben ble opprettet og trakk fram Inger Helene Lundgaard som foregangskvinnen for dette. Av chartermedlemmene er tre fortsatt med, Elisabeth Bennett, Tove Karin Berg og Inger Støtvig. Klubbens gode samhold ble framhevet. Hun ønsket lykke til med de neste 25 år. Eva Myhre tok i sitt innlegg utgangspunkt i Paul Harris, grunnleggeren av Rotary, og hans ideer om å bringe sammen mennesker av ulik bakgrunn for å bryte barrierer og bygge broer for å fremme mellommenneskelig forståelse. Hun påpekte at i Rotarys symbol, tannhjulene, er alle hjulene like viktige for et godt samspill mellom mennesker.  Det indre tannhjulet er oss – Inner Wheel. Hun er glad for å ha vært med på klubbens utvikling.

Gratulasjoner fra Kløfta I.W.- klubb, Atheneum- Vestheim I.W.-klubb og Oslo Vest ( tidligere Skøyen) Rotary klubb ble framført.

Kirsten Whist lest dikt og et stykke fra boken ”av hele mitt hjerte” – en bok om tro håp og kjærlighet. ”Helseklemmen” ble også framført.

Feiringen ble avsluttet med festmiddag og Kiel-fergens show.

Feststemte damer under feiringen av klubbens 25-års jubileum

Hvis du fortsetter å bruke siden, godtar du vår personvernserklæring og bruk av cookies. mer informasjon

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.